Surah ini dinamakan sebagai al Tin / at-Tin (buah Tin) kerana pada permulaannya Allah swt telah bersumpah dengannya. Surah yang mempunyai 8 ayat ini diturunkan di Mekah selepas turunnya surah al-Buruj dan surah Quraisy. Ia juga dinamakan sebagai surah Wattin.
Menurut Imam al-Qurtubi, Tin dan Zaitun yang disebut dalam surah ini adalah merujuk kepada buah tin dan zaitun. Beliau juga menjelaskan bahawa daun pohon tin ini jugalah yang digunakan untuk menutup Nabi Adam as di Syurga ketika pakaiannya ditanggalkan.
Surah at Tin Rumi – In English, Maksud
Daripada al-Barra' bin Azib, dia berkata: Rasulullah saw di dalam suatu perjalanannya pernah membaca at Tin was Zaitun dalam satu dari dua rakaat solat yang baginda kerjakan. Dan aku tidak pernah mendengar seorang pun yang suara atau bacaannya lebih bagus daripada baginda - Hadis Riwayat al-Jamaah
Secara ringkasnya, surah ini menceritakan tentang kekuasaan Allah swt yang telah menjadikan manusia dengan sebaik-baik kejadian agar manusia bersyukur dengan nikmat kurniaan-Nya. Sesungguhnya manusia yang mengetahui hakikat penciptaan ini akan meyakini dan mentaati segala suruhan-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya.
- Surah Al Waqiah Rumi PDF – Tafsir Ringkas Ayat
- Surah Al Maun – Rumi, Terjemahan, Tafsir Ringkas, Kelebihan dan Pengajaran
- Surah Al Ikhlas – Rumi, Terjemahan, Tafsir Ringkas, Kelebihan dan Pengajaran
Surah at Tin in Arabic / Jawi
وَٱلتِّينِ وَٱلزَّيۡتُونِ
وَطُورِ سِينِينَ
وَهَٰذَا ٱلۡبَلَدِ ٱلۡأَمِينِ
لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ فِيٓ أَحۡسَنِ تَقۡوِيمٖ
ثُمَّ رَدَدۡنَٰهُ أَسۡفَلَ سَٰفِلِينَ
إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ فَلَهُمۡ أَجۡرٌ غَيۡرُ مَمۡنُونٖ
فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعۡدُ بِٱلدِّينِ
أَلَيۡسَ ٱللَّهُ بِأَحۡكَمِ ٱلۡحَٰكِمِينَ
Surah at Tin In English / Translation / Transliteration
- By the fig and the olive
- And [by] Mount Sinai
- And [by] this secure city [Makkah],
- We have certainly created man in the best of stature;
- Then We return him to the lowest of the low,
- Except for those who believe and do righteous deeds, for they will have a reward uninterrupted.
- So what yet causes you to deny the Recompense?
- Is not Allah the most just of judges?
Surah at Tin Rumi
- Wat teeni waz zaitoon
- Wa toori sineen
- Wa haazal balad-il ameen
- Laqad khalaqnal insaana fee ahsani taqweem
- Thumma ra dad naahu asfala saafileen
- Ill-lal lazeena aamanoo wa ‘amilus saalihaati; falahum ajrun ghairu mamnoon
- Fama yu kaz zibuka b’adu bid deen
- Alai sal laahu bi-ahkamil haakimeen
Surah at Tin Maksud Dalam Bahasa Malaysia (Melayu)
- Demi (buah) tin dan (buah) zaitun, (QS. 95: 1)
- dan demi Bukit Sinai, (QS. 95: 2)
- dan demi kota (Mekah) ini yang aman. (QS. 95: 3)
- Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk Yang sebaik-baiknya. (QS. 95:4)
- Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya (Neraka), (QS. 95: 5)
- kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh; maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya. (QS. 95: 6)
- Maka apakah yang menyebabkanmu mendustakan (hari) pembalasan sesudah (adanya keterangan-keterangan) itu? (QS. 95:7)
- Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya? (QS. 95: 8)
Tafsir Ringkas: Surah at Tin Menceritakan Tentang Apa
Ayat 1: Wat teeni waz zaitoon
Demi (buah) tin dan (buah) zaitun, (QS. 95: 1)
Menurut Ibnu Katsir, para ahli tafsir masih berbeza pendapat mengenainya.
Ada yang mengatakan bahawa yang dimaksud dengan at-tin di sini adalah Masjid Damaskus. Ada juga yang berpendapat, ia adalah buah tin itu sendiri. Juga ada yang menyatakan bahawa ia adalah gunung yang terdapat di sana.
Imam al-Qurthubi pula berkata: “At-Tin ialah sebuah masjid yang ada pada masa hidupnya Ash-habul Kahfi.”
Diriwayatkan oleh al-Aufi dari Ibnu Abbas bahwa at-tin adalah Masjid Nuh yang terdapat di Bukit al-Judi.
“Dan demi zaitun.” Ka’ab al-Ahbar, Qatadah, Ibnu Zaid, dan lain-lain mengatakan: “Iaitu Masjid Baitul Magdis. Mujahid dan Ikrimah pula mengatakan: “Iaitu buah zaitun yang kalian peras.”
Ayat 2: Wa toori sineen
dan demi Bukit Sinai, (QS. 95: 2)
Iaitu bukit di mana Allah berbicara langsung dengan Nabi Musa as.
Ayat 3: Wa haazal balad-il ameen
dan demi kota (Mekah) ini yang aman. (QS. 95: 3)
Iaitu kota Makkah.
Ayat 4: Laqad khalaqnal insaana fee ahsani taqweem
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk Yang sebaik-baiknya. (QS. 95:4)
Allah telah menciptakan umat manusia dalam wujud dan bentuk yang sebaik-baiknya, dengan kejadian yang sempurna serta mempunyai anggota badan yang normal.
Ayat 5: Thumma ra dad naahu asfala saafileen
Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya (Neraka), (QS. 95: 5)
Iaitu ke Neraka. Kemudian setelah penciptaan yang baik dan menajubkan itu, mereka akan diseret ke Neraka jika mereka tidak taat kepada Allah dan tidak mengikuti para rasul.
Ayat 6: Ill-lal lazeena aamanoo wa ‘amilus saalihaati; falahum ajrun ghairu mamnoon
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh; maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya. (QS. 95: 6)
Tiada putus-putusnya. Ini seperti yang telah disampaikan sebelumnya.
Ayat 7: Fama yu kaz zibuka b’adu bid deen
Maka apakah yang menyebabkanmu mendustakan (hari) pembalasan sesudah (adanya keterangan-keterangan) itu? (QS. 95:7)
Pembalasan pada hari kebangkitan, padahal kamu telah mengetahui penciptaan pertama dan telah mengetahui bahawa Rabb yang mampu memulai, sudah pasti mampu untuk mengembalikan lagi. Lalu apa yang membuat kamu mendustakan hari Kiamat padahal kamu sudah mengetahui semuanya itu?
Ayat 8: Alai sal laahu bi-ahkamil haakimeen
Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya? (QS. 95: 8)
Allah adalah Hakim yang paling bijak, tidak berbuat sewenang-wenang dan tidak juga menzalimi sesiapa pun. Dan di antara bentuk keadilan-Nya adalah, kelak Allah mengadakan persidangan pada hari Kiamat. Pada saat itulah Allah akan menuntut keadilan untuk orang yang dizalimi di dunia dari orang yang menzaliminya.